9. Bevorderen empathie en structuur het herinneren van medische informatie bij kankerpatiënten
Afd. Medische Psychologie; onderzoekslijn Medische Communicatie
Contactgegevens onderzoeker: mw. V. Lehmann
Aanleiding
Eerder onderzoek en klinische ervaringen hebben aangetoond dat empathisch gedrag van een arts en het structureren van informatie een positief effect kan hebben op de hoeveelheid informatie die patiënten zich na een medisch consult kunnen herinneren. Dit is voornamelijk onderzocht bij (jonge) studenten. Onderzoek bij klinische en oudere populaties is beperkt.
Doel
Met behulp van vier videovignetten van een medisch consult werd onderzocht of (1) analoge patiënten de arts meer vertrouwen als die empathisch is en of analoge patiënten (2) meer informatie onthouden als (a) de arts empathisch is en als (b) de arts de informatie duidelijk structureert.
.
Aanpak
148 deelnemers werden willekeurig aan een van de vier video condities toegewezen --> ze vulden vervolgens vragen in over: - hoeveel vertrouwen de arts opwerkte - welke informatie ze onthielden
.
Resultaten
* Gemiddeld onthielden deelnemers 57% van de informatie uit de video consulten
* Jongere, vrouwelijke of hoogopgeleide deelnemers herinnerden zich achteraf meer
* Een empathische arts werkte meer vertrouwen op, maar jongere deelnemers met veel vertrouwen in de arts bleken zich achteraf minder te herinneren.
* De meeste deelnemers vonden de informatie in alle video's erg gestructureerd. Het daadwerkelijke structureren van informatie had dus weinig invloed.
Samengevat
Empathie bij artsen kan vertrouwen opwekken en een goede arts-patiënt relatie bevorderen, zodat patiënten bijv. geneigd zijn om actief in hun behandeling te participeren en vragen te stellen. Echter zou het kunnen zijn dat patiënten die veel vertrouwen hebben minder actief informatie opnemen.
Het structureren van informatie had weinig invloed op de hoeveelheid aan herinnerde informatie van patiënten. Naast verbale signalen zijn visuele hulpmiddelen misschien van belang.
.