2. Hoe ervaren oncologen second opinion-verzoeken?
Afd. Medische Psychologie Onderzoekslijn Medische Communicatie
Onderzoeker: I.Henselmans@amc.uva.nl
Aanleiding
Patiënten met kanker vragen steeds vaker second opinions aan. Second opinions kunnen soms meer zekerheid of betere behandeling opleveren, maar ook een belasting voor alle betrokkenen. Bij een second opinion zijn twee oncologen en een patiënt betrokken, wat de onderlinge relaties en communicatie ingewikkeld zou kunnen maken.
Doel
Onderzoeken hoe medisch oncologen en hematologen het verwijzen voor, en uitvoeren van, second opinions ervaren.
Aanpak
26 medisch oncologen en hematologen werden geïnterviewd. Er werd gevraagd naar communicatie met patiënten en collega’s, en eigen ervaren emoties rondom second opinions. In een kwalitatieve analyse werden de belangrijkste thema's onderscheiden die in de interviews naar voren kwamen.
Resultaten
- Oncologen worstelden met hun reacties op second opinion-verzoeken, vooral wanneer zij zich erdoor gekwetst voelden of ethische bezwaren hadden;
- Oncologen voelden zich bezwaard door de teleurstelling van patiënten wanneer de tweede mening de eerste bevestigde of bij terugverwijzing;
- Communicatie met collega’s werd als gevoelig ervaren en leidde soms tot sterke negatieve emoties.
Samengevat
Second opinions zijn voor oncologen complex: ze kunnen bij hen leiden tot sterke emoties en stellen hoge eisen aan hun communicatie.
Communicatietraining kan mogelijk het second opinion-proces verbeteren en samenwerking tussen artsen bevorderen.