Fotograaf Wout Berger legt zich toe op het in kaart brengen van de Nederlandse leefomgeving. Het is hem niet zozeer te doen om de ongerepte natuur als wel om de stedelijke rafelranden: de bouwputten en industrieterreinen, maar ook de tuinderijen aan de zoom van de bebouwde kom.
Veel bekendheid oogstte hij met een omvangrijke serie over giflandschappen. Op het eerste gezicht onschuldig ogende locaties, waar de chemische nalatenschap van het geïndustrialiseerde Nederland de bodem heeft verziekt. Voor die veelbesproken opnamen vond Berger de aanleiding in zijn directe leefomgeving. De fotograaf bewoont een oud dijkhuis aan de rand van het IJsselmeer in Uitdam en stuitte zo ongeveer om de hoek op een groot gifterrein.
Ook voor deze compositie is hij dicht bij huis gebleven. We zien de nachtelijke weidsheid van het IJsselmeer, met aan de horizon de oplichtende walmen van de grote stad. Kenmerkend voor Berger is de vergaande precisie waarmee hij te werk gaat. Zijn technische vaardigheden stellen hem in staat een landschap als dit met een ongebruikelijke zuiverheid te registreren.