Vika Mitrichenko, Tatyana Yassievich en Anna Volkova hebben een gezamenlijke achtergrond. Alle drie zijn ze in Rusland geboren, maar ieder afzonderlijk kwamen ze naar Nederland om te studeren aan de Gerrit Rietveld Academie, De Ateliers en de Rijksakademie. Vika, die tot 2015 de keramiekafdeling van de Gerrit Rietveld Academie leidde, vormt de verbindende factor tussen de drie kunstenaressen. Zij was het die Tatyana Yassievich en Anna Volkova uitnodigde samen met haar in De Vitrines te exposeren. In het AMC is Vika Mitrichenko (Minsk, 1972) geen onbekende. Haar werk The Trophy Cups, or What Could Have Happened to My Father maakt deel uit van de AMC-collectie en is te zien in de polikliniek. The Thropy Cups is een servies van trofeeën gewonnen bij imaginaire zwemwedstrijden. Op de trofeeën zette ze teksten die verwijzen naar de periode dat haar vader zwemcoach was van het Russische team.
Vika haalt haar inspiratie uit persoonlijke herinneringen, die soms absurd en vervormd kunnen zijn. Via het geheugen en de herinnering, met behulp van familieverhalen en persoonlijke anekdotes, probeert ze meerlagige vertellingen te creëren. Vertellingen waarin, naast de subjectieve ervaring, vaak ook gedeelde culturele eigenaardigheden en tradities worden weerspiegeld. In De Vitrines toont Vika ditmaal geen keramiek maar twee stripachtige tekeningen waarin ze de rol van de kunst onder de loep neemt. Zelf zegt ze daarover: “Het culturele erfgoed, de geschiedenis van de kunst, grote maatschappelijke turbulenties, wereldwijde politieke en culturele verschuivingen, ze zijn naar mijn mening gewoon aan elkaar genaaide patch works, samengevoegd uit een groot aantal kleine persoonlijke verhalen en kleine onbeduidende gebeurtenissen. (…) Hun vormen, maten en structuren kunnen aanzienlijk variëren. Maar als ze worden gecombineerd, produceren ze een betekenisvol weefsel met een groter en complexer beeld van het huidige sociale, politieke en artistieke milieu”. Tatyana Yassievich (St. Petersburg, 1968) schildert geen mensen maar louter de openbare ruimtes - waaronder stations, parken, cafés en wachtkamers - waar we met honderden tegelijk doorheen gaan, terwijl we onze emoties en zorgen meedragen.
Haar schilderijen zijn vaak gesitueerd in St. Peterburg, maar in De Vitrines toont ze Amsterdamse openbare ruimtes. Van Anna Volkova (Leningrad, 1974) zijn de porseleinen tulpen die ze met een engelengeduld blaadje voor blaadje vervaardigd en met de hand beschilderd. Haar tulpen zijn een ode aan de bloem die door de eeuwen heen zoveel kunstenaars heeft geïnspireerd. De verscheidenheid in kleur en vorm én de vergankelijkheid ervan probeert ze te vatten in een door haarzelf ontwikkelde porseleintechniek.