Voeren deze dieren een dansje uit, een pas-de-deux voor padden? Hun identieke houding geeft humor aan het werk, dat toch al een toonbeeld van luchtigheid lijkt. Remy Jungerman houdt van een lichtvoetige verpakking, ook als de inhoud ernstig en zwaarmoedig is.
Aan padden wijdde hij in de jaren negentig een hele serie schilderijen. Een nogal verrassende keuze, te meer omdat Jungerman als beeldhouwer was afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie. De sleutel ligt in zijn geboorteland Suriname, waar de kunstenaar via het klassieke modeltekenen alle fijne kneepjes van de schilderkunst onder de knie had gekregen.
De pad verschaft hem een metafoor voor zijn eigen verplaatsing. Hij vertolkt er de gevoelens mee van veel mensen die, net als hijzelf, hun natuurlijke habitat hebben verlaten. ‘Als padden in groepsverband de weg oversteken, blijven er altijd platgereden exemplaren liggen. Toen ik vijf jaar in Nederland woonde, begon ik me af te vragen: ben jij iemand die aan de voortrazende wielen ontsnapt?’
Tussen achtergelaten zekerheid en strijd om een plek ligt het niemandsland van de verwarring. Arriveren of omkomen – voor Jungerman zijn het twee kanten van dezelfde ren-voor-je-leven-medaille.