Mark Ruygrok maakt driedimensionale teksten die kunnen staan en waarop je soms kunt zitten. Lettercombinaties in allerlei uitvoeringen vormen al twintig jaar zijn handelsmerk. In de jaren tachtig zijn het steeds vaker gebeeldhouwde letters waarop hij zijn aandacht richt. Naarmate die letters manifester worden, winnen zijn sculpturen aan speelsheid.
Afgaande op het perfect geometrische aspect denk je bij Ruygroks werk allereerst aan de beeldtaal van de minimal art. Maar door de transparantie herinnert het ook aan het Russisch constructivisme. Wat hem van zijn voorgangers in die kunststromingen onderscheidt, is zijn liefdevolle toewijding aan het materiaal. In ambachtelijke opzicht bezit hij de perfectie van een siersmid, maar dan een bij wie de relativering nooit ontbreekt. Neem zijn werken in opdracht. Als je erop mag plaatsnemen, als ze gebruikt worden als opstapjes of bankjes zoals de leerlingen van een school in Ede mogen doen, ontsnappen sculpturen aan hun hogere kunstbestemming. Dan worden ze metgezellen in het dagelijks leven.
So on is een uit twee delen bestaande zeefdruk. Met een uiterst korte tekst ditmaal, die naar eigen believen gelezen kan worden als soon, so on of desnoods on so.