Zeeduivel I
1998
Olieverf op doek
120 x 80 cm
Aanwinst 2001
Marc Mulders is altijd een ‘echte’, traditionele schilder geweest. Ambachtelijkheid draagt hij hoog in het vaandel, en vooral in het begin van zijn carrière kwamen verwijzingen naar grote schilders uit de kunstgeschiedenis als Rembrandt, Van Gogh en Soutine in zijn werk expliciet naar voren. In een tijd waarin het postmodernisme het kunstdiscours zou gaan beheersen en ambachtelijkheid binnen de eigentijdse schilderkunst naar de achtergrond werd gedrongen, heeft Mulders bovendien altijd vastgehouden aan de waarden en normen uit de traditie van de religieuze schilderkunst.
Religie speelt nog steeds een dominante rol in het leven en werk van de schilder, die samen met Ronald Zuurmond, Paul van Dongen, Reinoud van Vught en beeldhouwer Guido Geelen tot de Tilburgse School wordt gerekend. Het leeuwendeel van zijn oeuvre heeft hij besteed aan de verbeelding van het aardse, de natuur en de cyclus van leven en dood: wolkenluchten, bloemstillevens, gevilde ossen en andere dieren.
Wat dat betreft is Zeeduivel I zowel formeel als inhoudelijk typerend voor zijn schilderopvatting. Geschilderd in pasteuze, expressieve olieverfstreken en volgens de regels van de klassieke compositie, staart de vis de beschouwer aan; de bek vervaarlijk geopend. Mulders’ virtuoze techniek en kleurgebruik zorgen voor een levendige, bijna tastbare materiële sensatie.
De nuances in de huid en het vlees van de zeeduivel zijn even losjes als zorgvuldig neergezet, de stekelige rug en vinnen extra pasteus en scherp. Mulders toont de schoonheid van de natuur in haar essentie: vitaal, rauw en zonder fratsen.