Verworven, 2010
‘Tass’, van de Haarlemse schilder Luuk Wilmerink (1957) , oogt als een klassiek groepsportret. Dit zit hem in de manier waarop figuren gegroepeerd zijn, en bijvoorbeeld ook in de expressiviteit van de handen. Het werk roept groepsportretten van Frans Hals in herinnering. Ook daarin lichten witte kragen en manchetten fel op, en trekken handen de aandacht.
Ondanks de humor in het schilderij heeft Tass een vileine ondertoon. De vrouwen oefenen in het omdoen van een condoom, de blanke mannen zitten er passief en zelfgenoegzaam bij. Door ons aan te kijken maakt de bebrilde man – Wilmerink zelf - ons medeplichtig. De schilder is vaak in zijn werk aanwezig, ook om duidelijk te maken dat hij deel uitmaakt van de misstanden die hij, lichtvoetig, aan de kaak stelt.
De naam van het schilderij verwijst naar een persbureau; het werk maakt deel uit van een serie vernoemd naar nieuwsagentschappen (Reuters, ANP, Magnum enzovoort). Wilmering houdt van de objectiviteit die ze suggereren. Hij baseerde de werken op nieuwsfoto’s, die hij gebruikt om de dagelijkse overkill aan nieuws onder de aandacht te brengen. Bij Tass een foto van de man voor zijn vogelkooitjes, waar Wilmering onder andere Mickey Mouse en de bebrilde man bij plakte. De collage laat hij scannen met hoge resolutie zodat hij het beeld groot kan opblazen, wederom een verwijzing naar het 17e eeuwse groepsportret, waarop geportretteerden vaak bijna levensgroot zijn afgebeeld.