Aanwinst, 2002
Lin de Mol behoort tot de generatie hedendaagse vrouwelijke kunstenaars die door hun laconieke eigenzinnigheid een onverwacht hoofdstuk aan de kunstgeschiedenis toevoegen. De Mol studeerde als beeldhouwster af aan de Amsterdamse Rietveld Academie, maar heeft zich zich in de jaren daarna vooral in audiovisuele richting ontwikkeld. Met haar videowerken neemt ze deel aan tal van internationale festivals en tentoonstellingen.
Deze foto maakte deel uit van haar installatie The end of housekeeping, opgebouwd uit een bank, een vloerkleedje, een koffietafel, drie videomonitoren, twee plasmaschermen en drie foto's. Kijken we naar een typisch staaltje van onbegonnen werk? Dat idee verdampt als we kennisnemen van De Mols inspiratiebron: Maria Reiche, de beroemde archeologe die prehistorische paden in de pampa’s blootlegde na ze uit de lucht te hebben gelocaliseerd.
Huisvrouw versus wetenschapper, orde en netheid versus woeste natuur. De humor die uit de verschillende conflicterende combinaties opborrelt, geeft deze zorgvuldig geënsceneerde voorstelling een nonchalante vaart.