No Pasaran
2008
Aquarel en houtskool op papier
190 x 150 cm
Aanwinst 2010
Dingen zijn niet altijd wat ze lijken. Alledaagse beelden kunnen plotseling een vervreemdende lading krijgen. Daar draait het om in het werk van Karin Bos (1966). Bos, die in 1989 afstudeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, maakt schilderijen, aquarellen en grafiek waarin het vaak gaat over misbruik, geweld en machtsverhoudingen zonder dat dit direct zichtbaar is. In haar wereld is niemand onschuldig, ook kinderen niet.
Licht speelt in haar werk een belangrijke rol. Vaak is het een filmisch licht dat een onwerkelijke atmosfeer creëert. ‘No passaran’ is een van haar meer harmonieuze werken. De suspense die haar schilderijen veelal bepaalt, is grotendeels afwezig. We zien een weelderig, exotisch beeld van hangende bladeren met zaadbollen, in transparante tinten. De plantenmotieven en de lijnvoering doen denken aan een decoratief Jugendstil-achtig textielpatroon. De vlekkerige bladeren zijn vrij scherp afgebakend door houtskoollijnen zodat een collage-effect ontstaat.
Bij langer kijken valt het beeld steeds meer uiteen en raakt het gefragmenteerd. Pas dan zie je dat de takken geen takken zijn maar naakte meisjes (geschilderd naar een foto van Bos’ nichtje die naar herten kijkt tijdens een vakantie in het bos). De titel verwijst naar de leus van de verzetsstrijders in de oorlog tegen Franco: ‘Ze komen er niet doorheen’.