Zonder titel
2007-2008
60 x 80 cm
Aanwinst 2010
Locatie, Prikpoli Q1
Hans Eijkelboom (1949 ) fotografeert voorbijgangers in binnensteden - in forse hoeveelheden. Zo verzamelt hij tot rechte rijen gerangschikte tableaus van gelijkvormig geklede mensen. Een simpel concept. Eijkelboom vangt ze in hun volle gestalte, met wat stedelijke omgeving op de achtergrond. Unieke mannen en vrouwen, die hun individualiteit ondanks de groepsgewijze ordening blijven behouden.
Ordenen betekent bij Eijkelboom: overeenkomsten laten zien. Hij selecteert voorbijgangers bijvoorbeeld op hun voorkeur voor modemerken. T-shirts met bekende merknamen, of hawaïhemden, waarmee zijn subjecten hun aanspraak op hip en mooi onderstrepen. Eijkelbooms taxonomie is een afstandelijke, droge registratie van de stedelijke passant. Alleen wie stilstaat en observeert is in staat om een patroon te zien, een tijdsbeeld. En juist dat weet hij in zijn series feilloos bloot te leggen. Op basis van zijn rijtjes houdt Eijkelboom de verbazing gaande. Een verbazing die gefundeerd is op zijn tomeloze interesse en actieve kunstenaarsblik.
In 2009 kreeg Hans Eijkelboom de opdracht om, ter verfraaiing van een in aanbouw zijnde polikliniek-uitbreiding, de buitenwereld van de Bijlmer binnen de muren van het AMC te brengen. Het resultaat was een serie van 250 foto’s, waarvan een selectie terechtkwam in het boek Goede bedoelingen en modern wonen, fotonoties over de Bijlmer.
Eijkelboom behoort ook tot de kunstenaars die een prent hebben gemaakt voor de AMC-serie De Menselijke Gedaante.