Kastanjebloesem
1998
Eitempera op doek
210 x 260 cm
Aanwinst 2000
Gijs Frieling vergaarde in de loop van de jaren negentig faam met zijn zinderende eitempera-schilderijen. Hoewel het er stilistisch zeer van verschilt, is Frielings werk net als dat van Marc Mulders stevig verankerd in de traditie van de figuratieve, religieuze schilderkunst. De combinatie kunst en geloof wordt bij hem evenwel nooit zwaar op de hand of belerend – veeleer speels, optimistisch en bijna naïef. Zijn doeken stralen, zoemen en vibreren in zowel kleurgebruik als compositie; soms refererend aan Van Gogh en Chagall, dan weer aan de naïeve schilders en volkskunstenaars. Ook Frielings toepassing van het perspectief is naïef te noemen, of liever pre-renaissancistisch. Zijn streven naar een bepaalde mate van eenvoud en puurheid hangt samen met het verlangen een zorgeloze, utopische wereld te verbeelden, waarin harmonie en de zoektocht naar het ‘goede’ centraal staan.
Frielings doeken zijn uitgesproken vol. Er is van alles op te zien, en waar in de schilderijen van andere kunstenaars vaak een bepaalde figuur of actie centraal staat, verspreidt de aandacht van de beschouwer zich bij hem vaak over het hele beeldvlak. Voor Kastanjebloesem geldt dat zeker. Het schilderij is opgebouwd uit rechthoekige vormen en kruisvormen, verwijzend naar de perspectiefloze opbouw van ‘oude’computerspelletjes. Met een virtuoze penseeltechniek heeft de kunstenaar er lichtval en schaduw in gecreërd. Dit abstracte werk is afkomstig uit een hele serie kastanjebloesemschilderijen, van figuratief tot abstract, die alle gewijd zijn aan de natuurlijke cyclus van bloei en verval.