Tot 17 maart 2017 exposeerde Ferry Staverman objecten in de Vitrines bij de collegezalen 4 en 5.
Waarmee zullen we het ogenschijnlijke monnikenwerk van Ferry Staverman vergelijken? De associatie met uitgevouwen kerstklokken, hoe oneerbiedig ook, is te makkelijk. De symmetrische vormen, het uitwaaieren naar de driedimensionaliteit en niet in de laatste plaats het kwetsbare karton, dat Stavermans basismateriaal is, doet aan Japanse papierkunst denken, maar reikt verder. Met zijn even elegante als strikt geometrisch vormgegeven sculpturen oogst Ferry Staverman wereldwijd succes. Zo was zijn werk te zien in onder andere New York, Hong Kong, Abu Dhabi en Parijs.
Sprookjeswereld
De wonderlijk gedetailleerde figuren die Staverman al zagend tevoorschijn tovert, begon met vrouwenfiguren, die fonteinen werden die weer bomen werden. Zij vormen een wereld waarin symmetrie de dienst uitmaakt. De werken hebben te maken met grip krijgen op de innerlijke onrust. Ze staan symbool voor een behoefte aan aanwezig zijn, harmonie, levenslust en dynamiek.
Een werkverleden van 40 jaar in Paleis Het Loo, als educatief medewerker, zorgde er mede voor dat de vele in het paleis toegepaste symmetrische en barokke vormen een deel van hem werden. Een aanvulling op de vormen is het, soms zachte, kleurgebruik. Het zoeken naar kleuren die er bijna niet zijn, maar in de diepte toch zichtbaar zijn voor diegenen die het willen zien. Een subtiel spel van draden overspant de vorm en maakt dat je ogen niet te veel in de vorm ‘vallen’, maar meer aan de buitenkant blijven.
Ferry Staverman (1947) voltooide in 1970 zijn opleiding aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Sinds 1973 woont en werkt hij in Apeldoorn.
Voor meer informatie
Kunstzaken: 020-566 3332 of kunstindevitrines@amc.nl