Caren van Herwaarden | Soulmade | 2004
UITVERKOCHT
Opdracht voor de serie ‘de Menselijke gedaante’
Oplage 50
Ze omschrijft zichzelf als ‘een ontstellend nieuwsgierig kind’. ’Ik wilde door mensen héén kijken. Door hun kleren en liefst nog verder, dwars door de huid. Vanaf mijn vroegste jeugd heb ik plaatjes verzameld van naakte mensen en ontblote lichaamsdelen. Reclames voor tampons, instructies voor zelfonderzoek van borsten, dozen vol had ik ervan. Mijn moeder vond het zeer verontrustend. Maar ik was gebiologeerd door de kwetsbaarheid, de onschuld van naaktheid. Ik wilde zien wat mensen tot mensen maakt.'
Op de AKI, de Enschedese kunstacademie waar Van Herwaarden ging studeren, werd die obsessie niet met gejuich ontvangen. Naakte mensen betekenden figuratie, en figuratie was passé. ‘Mijn academiewerk was keurig abstract, thuis tekende ik menselijke figuren. Mijn geheime oeuvre.’ Pas enkele jaren na haar vervolgopleiding aan de Amsterdamse Rijksakademie voor Beeldende Kunsten durfde ze het aan om ook haar figuratieve werk te exposeren. Het voelde als een coming out.
Om een stevig anatomische basis te leggen tekende ze jarenlang preparaten uit medische collecties. De prent die ze maakte voor de serie ‘De menselijke gedaante’ heet Soulmade. De aquarel waarnaar de piezografie is gemaakt bestaat uit vijf naakte mannenfiguren, vanaf de dijen afgebeeld, die in vijf transparante lagen over elkaar heen zijn aangebracht. Het resultaat is een complex en dynamisch beeld.