Het lokale toetsprogramma is in lijn met de uitgangspunten van het Landelijk Opleidingsplan en het Landelijk Toetsplan van Huisartsopleiding Nederland. Het Landelijk Opleidingsplan schetst de kaders voor toetsing en beoordeling in de huisartsopleiding en kiest voor het uitgangspunt verantwoord vertrouwen.
Programmatisch toetsen
De huisartsopleiding gaat uit van programmatisch toetsen. Daarmee kunnen alle onderwijsactiviteiten inzage geven op de ontwikkeling van de aios, zowel op de praktijk als op de terugkomdag. Elk jaar zijn er verschillende formele verplichtingen vanuit Huisartsenopleiding Nederland (HN). Een aantal hiervan is landelijk georganiseerd, een aantal lokaal. Ook zijn er (landelijke) instrumentaria die ingezet kunnen worden.
De opleiding benadert aios als jonge collega's; basisartsen die zich het vak van huisarts eigen willen maken. De opleiding is verantwoordelijk voor het realiseren van een rijke leeromgeving. De aios is verantwoordelijk voor een actieve leerhouding. Dit veronderstelt:
- aanwezigheid van de aios en actieve deelname op de praktijk en het cursorisch onderwijs (landelijk en lokaal)
- transparantie: de aios stelt zich zichtbaar en toetsbaar op
- eigenaarschap: de aios neemt verantwoordelijkheid in de eigen leerontwikkeling
Opleiders en docenten zijn leidend in het vormgeven van de krachtige leeromgeving en de opleidingsactiviteiten.
Besluit voortgang en afronding
Aan het einde van een opleidingsjaar neemt het hoofd van de opleiding een beslissing over de voortgang dan wel afronding van de opleiding. Hierin wordt het hoofd bijgestaan door de coördinator Toetsing en Beoordeling en de teamleiders van de 3 opleidingsjaren.
Meer informatie over dit onderwerp vind je op de pagina Regelgeving.