Sorting the ones from the knots
2018
gouache, air brush, colour pencil and nail polish on paper
56 x 76 cm
Aanwinst 2018
Rory Pilgrim, Sorting the ones from the knots, 2018 Op het eerste gezicht is Sorting the ones from the knots (2018) een wel héél zoet plaatje. Het dromerige landschap in lichte pastelkleuren en die lieve oma met dat scháttige robotje: het kan zo in een prentenboek. Maar het zit anders. Een tekening maken is voor kunstenaar Rory Pilgrim (VK, 1988), die in 2019 de Prix de Rome won voor zijn klimaatfilm The Undercurrent, ook nogal ongewoon. Meestal maakt hij installaties en performances waarin hij maatschappelijke kwesties aan de orde stelt. Deze illustratie hoort dan ook bij een door hem zelf gecomponeerd muziekalbum dat weer onderdeel is van een nog veel groter kunstwerk, genaamd Software Garden (2016-18). In dat werk onderzoekt Pilgrim hoe complexe systemen van technologie een negatieve invloed hebben op ons leven. Want, zegt hij, mede door online platforms als Facebook en de zogeheten ‘filterbubbel’, ontstaat er steeds meer verdeeldheid tussen verschillende groepen mensen. Kan dat niet anders, vroeg hij zich af? Is er geen medemenselijkere vorm van uitwisseling mogelijk tussen de on- en offline wereld? Of tussen mens… en robot?