Itaipu
1988/2014
Pigment print
84 x 150 cm
Aanwinst 2016
Als beeldhouwer werkt Peer Veneman met tal van technieken - schilderkunst, grafiek, fotografie – die hij mengt tot een schouwspel waarin niets is wat het lijkt. In 2010 begon hij oude foto's te projecteren op ongebruikelijke ondergronden, kasten en hoeken en obstakels, waardoor nieuwe betekenissen ontstaan. Deze foto van een stuwdam projecteerde Veneman op openstaande kasten in zijn atelier waardoor een getrapte omgeving ontstond, als coulissen, waarbij de foto als een patina de kasten bekleedt. Met een verdwijnpunt in de verte trekt de foto de blik het beeld in, maar het water spat je tegemoet. Net als zijn sculpturen is ook dit werk een beeldgrapje, een spel met voor en achter waar het licht van dit uitzicht verschijnt in een donker atelier. Al dit soort artistieke tegenstellingen hebben een wat relativerende werking – alsof niets helemaal echt waar is. Daardoor ontsnapt ook dit fotowerk, hoewel nog zo doordacht, niet aan de zijn werk kenmerkende lichtvoetigheid.