.
Marlene Dumas heeft in 2003 de opdracht van de AMC Kunststichting gekregen om een werk te maken voor de grafiekserie `De menselijke gedaante’. De presentatie van deze opdracht is onderdeel van het programma De Anatomische Les, de jaarlijkse publiekslezing van Amsterdam UMC.
Opdracht voor de serie ‘de Menselijke gedaante’
Oplage 75
Marlene Dumas werkt graag met het toeval. ‘Wanneer ik de inkt op het papier gooi, vloeit die onvoorspelbaar uit. Op een gegeven moment moet ik ingrijpen. Ik kijk dan naar de foto en zet er figuratieve elementen in die het portret realistischer en herkenbaarder maken.’
Dumas is geboren in Zuid-Afrika en opgegroeid onder het apartheidsregime. Eind jaren ’70 kwam ze naar Nederland. In de jaren ’90 werd ze bekend door haar reeksen koppen op papier, vaak in gewassen inkt en aquarel. Meestal gebaseerd op een krantenfoto, nooit zomaar portretten. Soms monsterachtige hoofden, soms raadselachtige verschijningen waarvan de kijker zich afvraagt of de vlekken en lijnen die we zien het gevolg zijn van oorlogsverminkingen, geboortetrauma’s of toch gewoon van toevallig uitgelopen waterige inkt.
Voor de serie ‘De menselijke gedaante’ maakte Dumas een ‘karaktertje’, zoals ze het zelf noemt, in een oplage van 75. Elke litho werd met de hand met aquarelverf ingekleurd. ‘Leeftijd onbepaald’, heet het werk, maar er is wel meer dat onbepaald blijft. Betreft het hier een man of een vrouw? Een Aziaat, Afrikaan of westerling? Een jongetje of een oudere dame? Een sportman of een patiënt? Het blijft allemaal onzeker.