Karin Bos heeft in 1996 de opdracht van de AMC Kunststichting gekregen om een werk te maken voor de grafiekserie `De menselijke gedaante’. De presentatie van deze opdracht is onderdeel van het programma De Anatomische Les, de jaarlijkse publiekslezing van Amsterdam UMC.
Dit werk is te koop in onze winkel.
Ze noemt zichzelf ‘een plaatjesmens’, altijd op zoek naar beelden. Die plaatjes plakt Bos in schetsboeken, waar ze soms jarenlang een bijna vergeten bestaan leiden om na verloop van tijd toch weer op te duiken in één van haar kunstwerken. Op deze ets zien we twee figuren uit die plaatjesboeken. Het roze figuurtje is geïnspireerd op een tekening van de Zwitserse geneeskundige en alchemist Paracelsus (1493 – 1541), bedoeld om de werking van de urinemeter te demonstreren. Dit urinemannetje wordt geflankeerd door een ander medisch fenomeen: het ‘behaarde meisje’ afgebeeld door de Franse chirurg Ambroise Paré (1510 – 1590). ‘Paracelsus en Paré spraken mij direct aan omdat ze beide een merkwaardigs beeld opleveren’. Al associërend maakt Bos ‘van het geslurfde mannetje en het behaarde vrouwtje een verliefd paar’. Op de achtergrond een kanten zakdoek als symbool van het lijden. ‘Daar worden tranen in geplengd’, aldus Bos. ‘Stel je eens voor dat je in zo’n urinemeter zou worden geplaatst! Ook het leven van het behaarde meisje zal beslist geen pretje zijn geweest.’ Interessant en immer actueel vindt de kunstenaar het dilemma waar artsen zich in dergelijke gevallen voor geplaatst zien: enerzijds de nieuwsgierigheid naar een bijzonder fenomeen, anderzijds de verplichting om zorgzaam te zijn en mededogen te tonen voor de medemens.