Helmie van de Riet (Sevenum, 1961) zocht tijdens de lock down contact met bevriend kunstenaar Jeu van Helden (Horst, 1958) om elkaars productiviteit te stimuleren. De samenwerking resulteerde in de Corona-kunst-post die nu in de vitrines van Amsterdam UMC, locatie AMC te zien is. Deze serie werken toont een grote mate van creativiteit om, ondanks de beperkende maatregelen vanwege coronacrisis, toch aan de slag te blijven door op elkaars werk te reageren. De twee kunstenaars hebben het plan opgevat een ‘kunst-ketting’ te maken, door om de beurt te reageren op elkaars werk. Aanvankelijk meestal binnen een dag, later met iets meer tussenposes toen het ‘normale’ leven weer op gang kwam. Inmiddels hebben zij bijna 50 werken gemaakt, collages, assemblages, grafisch werk, objecten van papier enzovoort. Vertrokken vanuit aan Covid-19 relateerde gedachten, belevingen en gevoelens met uitstapjes naar andere onderwerpen en weer terug naar het leitmotiv. De moeilijke periode heeft hun productiviteit juist gevoed en geeft daarmee een bijzonder tijdsbeeld weer.
Op humoristische wijze verbinden zij thema’s als de anderhalve meter samenleving, isolatie of het verloop van tijd in het vacuüm dat de crisis opleverde. En natuurlijk ontbreekt het verlangen naar het knippen van ons haar niet! Ik moet hoognodig naar de kapper is een typisch voorbeeld van de inzet van ogenschijnlijk waardeloze materialen voor het vervaardigen van een kunstwerk dat iedereen aanspreekt. Het menselijke lichaam vormt de rode draad in het werk van Helmie van de Riet. In het project ‘Galerie Corona’ wordt dat niet alleen in vorm maar ook door de werkwijze onderstreept. Van de Riet geeft in haar kleurrijke werkplaats Zonder Gum les in creativiteit. Jeu van Helden heeft zich van ontwerper ontwikkeld naar vrij kunstenaar in zowel het platte als 3D vlak.