Albert van Westing heeft in 2008 de opdracht van de AMC Kunststichting en de VUmc Kunstcommissie gekregen om een werk te maken voor de grafiekserie `De menselijke gedaante’. De presentatie van deze opdracht is onderdeel van het programma De Anatomische Les, de jaarlijkse publiekslezing van Amsterdam UMC
Rome I | 2008 | piezografie | 40 x 60 cm | Collectie AMC, Amsterdam UMC
De houding van de donkere man is die van De Denker van Auguste Rodin. De blanke man heeft losjes de houding aangenomen van de bekende Griekse sculptuur van een jongen die een splinter uit zijn voet haalt. Albert Westing fotografeerde ze in 2004, tijdens een verblijf als artist in residence in Rome. In zwart wit, met een oude Leica en met een film die grofkorrelige foto’s garandeert. Zo’n foto beschouwt hij als een schets. Die wordt gescand, gekopieerd en aangepast: een proces in vele stappen.
Het beeld dat ten grondslag ligt aan de prent voor De Anatomische Les komt uit Westings archief van foto’s van sculpturen. Hij gebruikt ze onder meer voor ensceneringen van levende mannen. Hij legt foto’s aan hen voor en vraagt hen om een pose uit te kiezen. Die opstellingen creëren verstilling, afstand en vertraging.
Albert Westing werd opgeleid als beeldhouwer aan de Maastrichtse Jan van Eijck Academie, en dat gaat er, naar eigen zeggen, ‘nooit meer uit’. Nog altijd benadert hij fotografie en grafische technieken zoals een steenhouwer een ruw brok steen: een foto wordt met verschillende technieken bewerkt, opnieuw bewerkt en gereproduceerd, soms wel twintig, dertig keer. Anders dan de meeste ‘gewone’ fotografen is Westing dan ook niet geïnteresseerd in ‘dat ene beslissende moment, die eenzestigste seconde’.
Het werk Rome I is te koop in onze winkel. Het werk is beschikbaar in een beperkte oplage van 50 exemplaren.